HTML

Karácsonyi Kreatim kiállítás és vásár a Műcsarnokban dec. 15-én!

2013.11.21. 11:08 :: Kreatim

dsc2120.jpg

Minden jó szándék ellenére a karácsonyi ajándékvásárlás szinte minden évben a boltról boltra vándorlást, és a kompromisszumos: „már nem megyek tovább, jó lesz ez is” típusú vásárlásokat jelenti. Akármennyire is szeretnénk mindenkinek a lehető legjobbat, végül megelégszünk egy alibi ajándékkal, amivel letudjuk szeretteinket. Ez ellen küzd már 2009 óta a Kreatim. December 15-én a Műcsarnokban több mint 60 iparművész kínál majd minden korosztálynak minőségi és megfizethető alkotásokat. Bátran kérjünk tanácsokat a művészektől, akik nem csak tárgyakat, de szellemiséget, hagyományt, azaz igazi ajándékot kínálnak!

Minden advent és karácsony a családunk, barátaink, a kapcsolatrendszerünk ünnepének ideje is, amikor szeretnénk mindenkire gondolni egy kicsit. A barátaink mellett a kötelező iskolai, munkahelyi ajándékozásokat is szívesen vállaljuk, mert az egész éves erőfeszítések után úgy érezzük, hogy tényleg mindenki megérdemli az apró figyelmességeket, és a nagyobb kívánságok beteljesülését is. 

Kreatim_Mucsarnok_magyar.jpgAz idei Kreatim karácsony azért is különleges lesz, mert egy nagy múltú képzőművészeti kiállítóhelyen mutathatjuk be művészeinket, ezáltal számunkra is új kontextusba kerülnek azok a folyamatok, amelyeket mindig fontosnak tartottunk: az innovatív szemlélet az ökológiai gondolkodás és a társadalmi gondoskodás lehetősége, amely integráltan jelenik meg a XXI. század művészeinek alkotói folyamataiban. Nagy örömünkre szolgál, hogy 2013 december 15-én vasárnap - a vásár történetében először - a Műcsarnok ad otthont azoknak az iparművészeknek és designereknek akik a Kreatim-ot választják a közönséggel való találkozásra.

Számunkra a folyamatosság a legfontosabb ahhoz, hogy segíthessük a magyar iparművészet/design és a képzőművészet határterületeire irányítani a vásárlók figyelmét.  A Design héten megkezdett Kreatim-Design Aid programunk lehetőséget kínál minden rehabilitációval foglalkozó műhelynek, hogy ismét bemutassák munkájukat és termékeiket, amelyek sokszor az újrahasznosítás, a recycling és upcycling műfajába tartoznak és így egyben a magyarországi „ethical design” területét jelölik ki. Az Etikus design nem csak anyaghasználatában környezettudatos, hanem az alkotók és felhasználók ugyanabból a gazdasági, ökológiai, társadalmi helyzetből szemlélik a körülöttünk zajló folyamatokat és munkájukkal, illetve fogyasztási szokásaikkal erre reflektálnak. A cél az egyik oldalról: munkát vállalni és jó minőségű terméket előállítani. A másik oldalról pedig egyre elterjedtebb a jó minőségű, etikus, vagy „fair trade” termékek vásárlása, ami nem csak az európai fair trade hálózatok termékeit jelenti, hanem a magyar termelők és alkotók munkáit is. 

cant.jpgSzeretnénk, ha egyre többen készülnénk együtt a karácsonyra és egyre többen gondolnánk úgy, hogy a tervezőktől személyesen vásárolt kisszériás, lokális ajándék nem csak többgenerációs ajándék, hanem a XXI. század kihívásaira adott válasz is. Érezzük magunkénak az időt az ajándékozásra, a választásra.  A Kreatim nem csak a Műcsarnokban lesz, hanem a XXI. században is, ahol mindenkit szeretettel várunk!   

Művészeknek jelentkezni lehet a kreatimdesign@gmail.com címen.

Kurátor: Szabó Eszter Ágnes, 30-342-9035, kreatimdesign@gmail.com

Sajtókapcsolat, kommunikáció: Nagy Zsófia (20-594-9299) és Szabó Krisztina (20-233-2193), kreatimdesign@gmail.com

15 December, 2013, 10 am to 6 pm
Christmas Kreatim exhibition and design fair at the Kunsthalle, Budapest

Christmas is just around the corner... Do you feel the pressure to find something great for your boy/girl-friend, colleagues, friends, parents, brothers and sisters? In November you may want something unique which makes those you love feel deeply touched. But in December the reality is getting closer and you compromise with literally ANYTHING you can easily buy... And what happens with these “gift” items? They will be second-hand gifts, transferred to a personal gift-cemetery or simply thrown away.

Kreatim, in cooperation with the best Hungarian designers, has been fighting against gift-littering since 2009. On December 15 you can find high-quality real presents at reasonable prices at the Kreatim Christmas Fair. We encourage you to consult with the artists, because they offer not only objects, but traditions, knowledge, expertise – real presents.

Venue: Kunsthalle, Budapest (Műcsarnok, 1146 Budapest, Dózsa György út 37.)

Date: 15 December, 2013, 10 am to 6 pm

Entry free!

Kreatim_Mucsarnok_english.jpg

Szólj hozzá!

Művészetterápia a Kreatim DesignAid vásáron szept. 29-én

2013.09.28. 11:10 :: Kreatim

Kreatim_DesignAid_logo.jpgA vasárnapi Kreatim DesignAid több művészetterápiás foglalkozást is tartogat az érdeklődőknek:

10h-tól Diós Gabriella művészetterápia foglalkozása
11h-tól Simon Hilda művészetterápia foglalkozása
12h-tól Diós Gabi művészetterápia foglalkozása

A csoportok megfelelő számú jelentkezővel indulnak.

15h-tól a Szigony Alapítvánnyal közösségi éneklése


A Foglalkozások célja, hogy alkotásainkon keresztül megismerjük önmagunkat. A képzőművészet-terápia leglényegesebb vonása a szabad művészi önkifejezés. A hangsúly a kreativitás öngyógyító erején van. A lélek mindent meglát és képes arra, hogy a személyiségnek a legmagasabb minőségét tudja felszínre hozni.

 
A művészetterápiák célja:
- harmóniába jussunk önmagunkkal
- személyes szimbólumokat hozz a felszínre,
- életproblémák megoldása
- az én-kifejezés teremtő erejét jeleníti meg,
- lelki zavarok enyhítése
- kreativitás fejlesztése és növelése
- indulatok feldolgozása alkotással, feszültségoldás
- örömszerzés, feloldódás és ellazulás elősegítése
- koncentráció, türelem és kitartás fejlesztése.

Szeretettel várunk mindenkit! A belépés ingyenes.

Helyszín: Átrium Film-Színház, 1024 Budapest, Margit körút 55.

Szólj hozzá!

Kreatim – DesignAid kiállítás és vásár / szept. 29.

2013.09.06. 16:03 :: Kreatim

Átrium Film-Színház
2013. szeptember 29. 10-19 óráig

1240554_594214160619912_1897521616_n.jpgA Kreatim – Design elvitelre! az Art Aid Hálózattal összefogva a  megalakította a Kreatim – DesignAid kiállítást és vásárt. A DesignAid, a social design különböző területeit vonultatja fel, emellett lehetőséget teremt a műhelyek és a tervezők találkozására, a legjobb minőségű termékek bemutatására, valamint az egyes kézműves területek kommunikációs csatornáinak megnyitására. Az első DesignAid kiállítást és vásárt a 2013-as Design Héten rendezzük meg először az Átrium Film-Színházban.

Az Art Aid Hálózat célja, hogy összekapcsolja azokat, akik a művészet bármely formáját segítő szándékkal alkalmazzák. Összefogjon minden olyan kezdeményezést, amely aktív segítő szándékkal van jelen a szociális, rehabilitációs, terápiás folyamatokban valamint a művészettel nevelés területén. A hálózat művészek, művészet terapeuták, pedagógusok és más szakemberek közötti információáramlást segíti és ezzel a szociális hálót erősíti a perifériára szorult embercsoportok védelmében. Az ezen a területen való hálózatépítés arra a megfigyelésre épült, hogy egyre több művész, designer és építész kezd hosszútávon gondolkodó projektekbe, amik egy-egy kisebbségi, mélyszegény, vagy rehabilitáció alatt álló közösség életkörülményeinek javítására hivatottak. A 2013-ban alakult hálózathoz máris több mint 140 szervezet, intézmény, alapítvány, egyéni alkotó és szakember csatlakozott, ami azt mutatja, hogy egyre többen érzik ennek a területnek az alapvető fontosságát.

1292961_594215190619809_794223639_o.jpg

A hálózat művészek, művészet terapeuták, pedagógusok és más szakemberek közötti információáramlást segíti és ezzel a szociális hálót erősíti a perifériára szorult embercsoportok védelmében. Az ezen a területen való hálózatépítés arra a megfigyelésre épült, hogy egyre több művész, designer és építész kezd hosszútávon gondolkodó projektekbe, amik egy–egy kisebbségi, mélyszegény, vagy rehabilitáció alatt álló közösség életkörülményeinek javítására hivatottak.

A rehabilitációban eddig is nagy szerepet játszottak a különböző kézműves műhelyek (kerámia, textil, bőr, papír, vesszőfonás, stb), amelyek szakmai képzést és hátteret biztosítottak, biztos megélhetésre törekedtek, ezzel együtt a társadalmi integráció lehetőségét hordozták. A műhelyek saját profilokat alakítottak ki, így jól megkülönböztethető stílusok és tárgytípusok jelentek meg a szövött, csomózott, varrott, újrahasznosított, ragasztott, stb. technológiák használatával. A rehabilitációs műhelyek működtetése egyre nehezebb, hiszen a támogatások feltétele is az önfenntartást irányozza elő, amit a termékek értékesítéséből lehet folyamatossá fenntarthatóvá tenni.


A Kreatim – Design elvitelre! vásár 2009-ben alakult. Az Iparművészeti Múzeum hagyományos karácsonyi vásárából vált évente többször megrendezett igazi iparművészeti és design kiállítássá és vásárrá, amely már a kezdetektől helyet adott a re- és slow design, a rehabilitációs és social design jelenségeknek, alkotóknak. Így a kezdetektől részt vett a Romani Design, a Retextil, a Cellux csoport, majd később csatlakozott a Szigony Alapítvány, illetve olyan idős művészek is, akik az újszerű kommunikációs eszközök térnyerése miatt kiestek a modern design-vásárok látóköréből stb. A művészek között Munkácsy-, Ferenczy, Rózsa Anna díjasok , Kozma Lajos-, és Moholy ösztöndíjasok mutatják be munkáikat. A Budapesten egyre nagyobb számban szerveződő hétvégi kézműves piacok és vásárok mellett a Kreatim úgy döntött, hogy egy új konstrukcióval jelentkezik; a Kreatim- DesignAiddel, ami a social design különböző területeit vonultatja fel, emellett lehetőséget teremt a műhelyek, mint háttéripar és a tervezők találkozására, valamint a legjobb minőségű termékek bemutatására, az egyes kézműves területek kommunikációs csatornáinak megnyitására. . Ezzel együtt szakértők, művészek bevonásával célunk egy minőségi küszöb létrehozása, egy olyan brand megteremtése, amely a csatlakozó szervezetek munkájának minőségét, szakmai hozzáállását is garantálja.

Az Art Aid Hálózat és a Kreatim első közös, nyilvános eseményére a Design Hét keretein belül kerül sor. A Design hét kiemelt témája ebben az évben a Craft, Design és megint Craft leírja azt a területet, amelyre a rehabilitációs műhelyek szerveződnek; egyedi, kisszériás termékek előállítása kisipari háttérrel.  Ebben a lokalitásra érzékeny gazdasági és társadalmi helyzetben valódi használati értékkel bíró, többgenerációs termékek kerülnek bemutatásra, emellett az egyes műhelyek és alkotók, alkotó csoportok bemutatják eddigi tevékenységüket, a termékek kialakításához vezető utat. Szeretnénk úgy bemutatni minden alkotó műhelyt, hogy az eddig sosem látott teljes paletta láthatóvá váljon!

Egy olyan szakmai napot szervezünk, ahol a social design kiállítás és vásár mellett művészet terápiás workshopokat is szervezünk.

 

További információ: http://kreatim.blog.hu/ vagy www.facebook.com/kreatimdesign

 Email: kreatimdesign@gmail.com

Szólj hozzá!

Címkék: design vásár kiállítás aid Átrium Film-Színház design aid

Boldog Új Évet, Viszlát Tél!

2013.02.01. 14:06 :: Kreatim

A slow design nevében kívánunk Boldog Új Évet a Kreatim blog olvasóinak 2013. február 1-én. „Lassan járj, tovább érsz!” tartja a mondás, így mi is folytatjuk a „lassú víz partot mos” természetű munkánkat. Az elmúlt évben sokat dolgoztunk, költöztünk és most jól kipihentük magunkat, így a Kreatim számára most kezdődik az új év. Most is arra törekszünk, hogy a magyar designerek munkáinak rendszeres bemutatása mellett,  aktuális témákkal , a megszokott recycling, reuse és DIY koncepciókkal, valamint a Kreatim- Design elvitelre! vásárokkal mindenki számára szerethetővé és használhatóvá tegyük a tárgykultúra különböző irányzatait.

De nézzük hogyan indul a Kreatim év, és hogyan vessünk gyorsan véget a télnek?

Kinézünk a barlangunkból, mint a medvék és itt van mindjárt a farsang, a báli időszak, aminek a közepébe csöppentünk. Ha újdonságokat látunk nem bújunk vissza, hanem gyorsan írunk róluk, annál is inkább, mert Ilyenkor  nincs az az ember, aki  legalább egyszer ne foglalkozna valamilyen módon azzal, hogy mit vegyen fel. Nincs olyan, aki ne öltene jelmezt, vagy álarcot, ne szeretne egy új ruhát, vagy kiegészítőt, amivel teljessé teszi, kihangsúlyozza/elrejti személyiségét. Ez egy olyan időszak, amikor a téli nyugalmat és bezárkózást felválthatja a vidámság és társaság, akár egy síelés, kisebb nagyobb bulik keretében. Világosabb van, érezhetően hosszabbak a nappalok és ma, február 1-én, a Kreatim Újév első napján hét ágra süt a nap. Mit tegyünk hát, hogy részesei lehessünk a tél elbúcsúztatásának? Menjünk álarc lesre! Álarc mögé anélkül bújhatunk egy jelmezbálon, hogy nagyobb erőfeszítést tennénk ruhatárunk frissítésében.

Veszely Beáta, Arany-ló papír designja az anatómia könyv lapjaiból készült muffin kosárral lopta be magát örökre a szívünkbe, de most a busó hagyomány felélesztésére vállalkozott kézzel festett papír maszkok készítésével.  Mi úgy gondoljuk, hogy ezeknek az álarcoknak a budapesti farsangi partykon is van helye. Hogy miért is? A busójárás a legismertebb magyar farsangi hagyomány és a XXI. századi trendeket meghatározza a hagyományok kortárs szemléletű tisztelete és követése. Az eredeti busó maszkok nagyok, nehezek és nem illenek minden környezetbe. Az Arany-ló papír maszkjai nem igényelnek teljes öltözéket, hiszen a magyar férfiak nem híresek arról, hogy könnyen átadnák magukat az effajta beöltözős történeteknek, ezzel szemben a papírra festett, egyedi busó álarc igazán férfias jelenség, de mégsem kell hozzá báránybőrbe öltözni, hanem egy öltöny mellé is kiválóan illik és szórakoztató.

https://www.facebook.com/aranylo?fref=ts

                               

 

A MOMOTA-ról is írtunk már, hiszen a slow design egyik fiatal képviselője, aki leginkább újrahasznosított, lebontott fonalból horgol és teremt új értékeket, legyen szó használati tárgyakról, vagy játékról, ékszerről. Egyre többen kötnek, horgolnak otthon is, reneszánszát éli ez a technika, hiszen megtestesíti mindazt, ami a „slow”, mint kultúra alakító fogalom takar. Társadalmi beágyazottsága megkérdőjelezhetetlen, felismerhető, mindenki által olvasott jelrendszer. Anyukák, nagymamák, dédnagymamák adják tovább, ha nem is a tudást, de a kötés, horgolás emlékét. Azért is szeretjük annyira, mert gyapjú, pamut vagy akár műszálas de mindig a puha, meleg, otthonosság érzés tölt el, ha gondolunk rá, látunk egy sálat, vagy sapkát, pulcsit, ágytakarót, stb. A Momota most arra vállalkozott, hogy a farsangi időszakra horgolt álarcokat készítsen, ami abból is adódik, hogy a bontott fonal mindig kéznél van, hiszen mindig akad egy pulóver, ami éppen kinyúlt, vagy összement, amit le lehet bontani és a fonal újra felhasználható. Olyan álarcok ezek, amik nem csak egy buli idejére szólnak, hanem hordható darabok, amelyeket beilleszthetünk ruhatárunkba és egy téli kirándulásra, vagy sportolásra is alkalmasak. A sapkával kombinált álarc egy új szín a farsangi, tél végi palettán és csodálnánk, ha nem akarna mindenki beszerezni egyet gyorsan!

     

A MOMOTA elérhető február 9-én a MÜSZI-ben rendezendő kötött-hurkolt farsangon és a következő, Kreatim- Design elvitelre! vásáron is, de addigra már tényleg kitavaszodik…

Szólj hozzá!

GERILLAKÖTÉS

2012.12.07. 10:12 :: Kreatim

átriumgerilla4.jpgKésésben vagyunk, napok óta rá sem néztünk a design  naptárunkra… a mindenre, így a művészetre is  kiterjedő pólusváltás elragadta a figyelmünket és eltérített eredeti célunktól, hogy holnaputánig minden művészt bemutassunk. 40 művészről két nap alatt írni most már lehetetlennek tűnik de így, hogy a idő szorításából kikerültünk egy kicsit fókuszáljunk a mai napra! 

Mielőtt kiderül, hogy a mai nap miért olyan különleges, egy kicsit tekintsünk ki a nagyvilágba és ezzel olyan utazást teszünk, ami egy globális, vagyis az egész Földre kiterjedő kollektív emlékrohamot idézhet elő. Képzeletben kattintsunk  a kötés-horgolás ikonra!

gerillaknit8.jpg

A kötött - hurkolt  technikát a Kreatim kezdeteitől kiemelkedően fontosnak tartottuk. Hogy miért? Mert ez az egyik olyan dolog, amiről nagyjából mindenkinek a családja jut eszébe először. A nagymamák, vagy anyukák által kötött kardigánok, sapkák, sálat, zoknik, kesztyűk. Csupa használati tárgy, ami hasznos és fontos és kifejezi az egymásról való gondoskodásunkat, főleg télen. A kötött cucc Jó meleg, nem fázunk meg, ha felvesszük, és mindig eszünkbe jut az, aki csinálta. Hosszútávon hordozza a szeretetet és gondoskodást; a fonal megszerzésétől addig, amíg valaki használja. Az alkotó nem adja ki kezéből a munkát, egy személyben képes elkészíteni egy többgenerációs darabot is pusztán emberi energiával és némi időráfordítással. Emberi energia és idő, amikről azt hisszük, hogy egyre kevesebb van belőlük, ezzel szemben akkora technikai apparátust építettünk magunk köré, amiben elveszni látszottak az emberi kéz alkotta, illetve saját készítésű dolgaink.  A kicsit cikis de szeretettel kötött pulcsikat kizárólag családi eseményeken viseltük, hogy a barátaink meg ne lássanak benne, mert egy másik világot képviselnek, ami titkon a miénk.  Mi választ el minket ettől a világtól, miért kellene szégyellnünk a nagyi által kötött darabokat? Úgy áll a helyzet, hogy nem kell, sőt...

gerillaknit6.jpg

 Mindenki kérdezi, hogy a DIY és a recycling a gazdasági válság hatására kezd-e komolyabban a köztudatba kerülni? Ez is benne van a levegőben de a tendencia sokkal előbb kezdődött. Érdekes módon ebben a szemléletben most kezdtük el utolérni azokat az európai országokat, amelyekben nem volt rendszerváltás, hanem a fogyasztói társadalom töretlenül fejlődött és érte el a környezet/tudatosabb fogyasztási szinteket. Nálunk ez a rendszerváltás óta eltelt 23 évben csak most a válság hatására kezdett nagyobb teret nyerni, holott már jó 10 éve megkezdődött az erről szóló kommunikáció. A gazdasági, ökológiai, szociológiai prognózisok mind arról szóltak, hogy a társadalom fogyasztási szokásain változtatni kell. A volt szocialista országok tragédiája abban áll, hogy mire megszokhatták volna a fogyasztás minden kényelmét, természetesen a hátrányaival/szemeteléssel és környezetszennyezéssel együtt, addigra le is kell mondanunk ezekről szokásokról.  Vissza kell keresnünk azokat a időket és helyeket, ahol még meg sem történt a váltás. Nosztalgiával gondolunk minden otthon, saját kézzel elkészíthető tárgyra és megoldásra. Ez a nosztalgia azonban nem fikció és nem merengés, hanem konkrét research/ kutatás a fenntartható módszerek után.

gerillaknit.jpg

Hogyan lesz a kötés-horgolás progresszív civil utcai tevékenység? Hogyan és miért kerül az utcára a világ minden táján színes hurkolt felület? Mit jelenthet az, hogy „gerillakötés”?

gerillknit10.jpg

A gerillakötés illegális tevékenység, amit nem kizárólag fiatal emberek végeznek. A Graffitihez hasonló szubkulturális kommunikációs eszköz. Amikor meglátunk egy kötött utcai lámpaoszlopot, vagy egy kötéssel beburkolt padot a megnyugvás érzése tölt el. Ez is lehet a pólusváltás része, ami az intim és nyilvános tereket cseréli fel. Energiát és időt nem kímélve egyre többen döntenek úgy, hogy a ránk zúduló, mindenre kiterjedő politikai szándékot mutató közéletbe és közterekre otthonosságot csempésznek. Ezzel tiltakoznak, vagy csak jelzik mindenki számára, hogy létezik egy komfortzóna amin belülre nem kell beengedni a nem kívánt hatásokat, és ezt a komfortzónát jobb, ha kiterjesztjük a város számunkra fontos pontjaira is. Ezzel fel is hívják a figyelmet arra, hogy más élettechnikai megoldások is vannak, mint amiket a társadalom kötelezően kijelöl a számunkra. A gerilla kötés, a polgári „engedetlenség” egy vidám formája, ami az otthoni és családias hangulatot csempész az utcákra. Nincsenek ellene rendeletek, szabályok, nem foglal több helyet, hanem beburkol meglévő utcai elemeket. A világ egyre több országaiban egyre kifinomultabb kötött-horgolt objektumok jelennek meg az utcákon és ez nálunk sincsen másképp.

gerillaknit9.jpg

Ma, 2012.12.07-én a Margit körúton kerül fel az Átrium Fim-Színház elé egy kötés, ami magát az Átrium belső terét idézi, kibújva a szürke utcára, megmutatva az art deco enteriőr kötött verzióját.  Ez a mű arra szolgál, hogy érezzük magunkat otthon az Átriumban és környékén vasárnap, december 9-én a Kreatim-on, ahol ezen kívül sok más kézzel készült és kötött-horgolt tárgyat is találunk. 

Elkészült a mai gerillakötés, amiről bátran és büszkén állíthatjuk, hogy az egyik legkomplexebb darabja lett a magyarországi street kötés-horgolás tevékenységnek. Köszönjük az alkotóknak!

http://www.facebook.com/groups/471649999512256/?fref=ts

átriumgerilla3.jpg

Budapest, Átrium Film-Színház, Margit krt. 55.

átriumgerilla1.jpg

Szólj hozzá!

Múltjelenjövő

2012.12.07. 10:12 :: Kreatim

Már alig maradt időnk, hogy mindenkit bemutassunk, vasárnap vásár, bele kell hóznunk! Nézzünk most egy kicsit körbe a művészek között, milyen műfajokat találunk. Máris itt vannak a jelmeztervezőink, akiknek a munkája különböző korokat és stílusokat idéz és akiktől színházi és filmes kellékeket vásárolhatunk. Ez az a műfaj, amit most gyűjtőnéven úgy hívunk, hogy vintage. De mit is jelent ez valójában?

Sokszor halljuk ezt a kifejezést mostanában és elsősorban a használtcikk kereskedésekre használjuk, azonban eredeti jelentését megvizsgálva közelebb kerülhetünk a valósághoz. A Vintage szó/ fogalom jelentése szüret és a hozzá tartozó időszak és tevékenység, melynek eredménye a bor.  De akkor hogyan lehetséges, hogy korunk divatját, életstílusát határozza meg ez a fogalom, amit ma a városi közegben kizárólag az elmúlt korok tárgykultúrájára használunk?

Szüret és bor kontra használt cikk. De milyen használt cikk? Vagy csak arra emlékeztető retro tárgyak? MI tartozhat ide és miért lehetnek kedvesek nekünk ezek a ruhák, bútorok, vagy apró személyes tárgyak, táskák, ékszerek, kesztyűk, stb.?

Kicsit sok a kérdés de nézzük milyen válaszokat ad erre a Kreatim!

Vavrinecz Krisztina Jelmeztervező, megannyi filmhez készített jelmezeket, illetve tervezte a teljes ruhatárat. Nem csoda tehát, hogy ruhái és kellékei a filmek világát idézik, amiknek e jellegzetessége az, hogy különböző korokat, mint idősíkokat vetítenek a jelenbe. Szinkronban érezzük magunkat a történettel, mégha a kosztümök a legvalóságosabbnak tűnnek is, mégis egy másik világba kerülünk, ahonnan a filmek végén nagyon nehezen zökkenünk vissza saját világunkba. Érdekes módon a Vintage egyik formájának érezhetjük ezt a játékot az idővel, hiszen bármilyen múltbeli ruhadarab jelmezként működik és rést üt az összefüggőnek tűnő időképünkön. Ha a ruhák és cipők viszont valóban egy jelmeztervező kezei közül kerülnek ki, akkor megtörténhet a csoda, hogy ezeket a darabokat viselve belekerülünk a filmidőbe. Ezzel mind magunkat, mind pedig környezetünket szórakoztatva diskurzust indíthatunk a valódi régiségek, a régiségek látszatát keltő kellékek és a retro között. Viszont mindhárom réteg ugyanazt az optikai hatást éri el különböző oldalról, mégpedig az idő állandó körforgásában az állandóság érzetét mutatja.

Egy másik jelmeztervezővel is rendszeresen találkozhatunk a Kreatimon. Kührner Ildikó munkái színes, egyedi darabok, amik akkor mutatják meg igazi arcukat, ha elgondolkodunk az élet színház jellegén. A ruhákat nem tudjuk a retro stílushoz kötni de van egy olyan furcsa érzésünk, mintha nem ebben a kultúrában születtek volna. Nem is, hiszen egy párhuzamos világból érkeztek, mégpedig a jelmezekéből, ahol fiktíven kell megjeleníteni bizonyos korokat, inkább karikatúra szerűen mutatva jellegzetességeiket. Ildikó ruháit messziről fel lehet ismerni, vidám és lendületes színeivel odacsalogatja a nézőket és akkor tárulnak fel a szabás finomságai és az, hogy ezekben bizony jól nézünk ki, mert a jelmezek egyik tulajdonsága az, hogy nagyon jól mutassanak. Éreznünk kell, ahogy magával ragadnak az anyagok és színek és bátran viselhetjük ezeket a darabokat, garantáltan sikeresek lesznek a „fellépéseink”, bárhol a hétköznapjainkban, akár a munkahelyünkön viseljük, akár csak az utcán, villamoson, mindig kifejezik a személyiségünket és jókedvre derítenek!

Mikor használhatjuk a vintage kifejezést az újrahasznosításra? Talán Szász Károly esetében, aki régi porcelán és üveg tárgyakból készít ékszereket úgy, hogy azok stílusa és hangulata szintén az állandóság érzetével tölt el. Megtratja a kis jellegzetes motívumokat, sőt szinte karikírozza az egyes részleteket, kiemeli és új kontextusba helyezi. Érezzük a múlt hangulatát de mégis tudjuk viselni ékszerként az egyes darabjait.  Érdekes és felemelő érzés egy-egy darab Zsolnay Vagy Meisseni porcelánt viselni de talán a legújabb kombinációk, a drágakő és régi üveg/porcelán ékszerek a legizgalmasabbak, ahogy egymás mellé kerülnek a mindenki által elfogadott és hagyományos értékek, mint a gyémánt és levegőbuborék találkozása egy budapesti templom üvegablak foglalatában. Már-már szürreális, de mégis valóságos remixei ezek a világunknak, melyeket első ránézésre nem biztos, hogy meg tudunk fejteni. Jó alkalmat adnak arra, hogy viselve ezeket az ékszereket mind a magunk, mind a környezetünk számára egy pillanatnyi csendes elmélyülést, vagy éppen felfedezést jelentsenek.  aszászkarcsi.jpg Amikor valamilyen oknál fogva elegánsan szeretnénk felöltözni, nélkülözhetetlen kellékünk a kesztyű. A kesztyű nem tartozik szorosan a vintage fogalmához, hiszen télen mindenki hord valamilyen kézmelegítőt de Farkas Judit Szofi kesztyűi, mégis egy kicsit elrepítenek minket az időtlenségbe. Bőrkesztyűket látunk és megelevenedhetnek előttünk a régi filmek elegáns női sofőrjei finom autós kesztyűikben, kendővel és napszemüveggel, vagy kosztümös nők retiküllel, amilyeneket az utcán egyre kevesebbet látunk, mert nem a kiskosztümök divatját éljük. Szofi színes bőrei, mindig új fazonjai, kézzel festett mintái magukkal ragadnak és vállaljuk a velük járó további transformációt. Meg tudunk felelni a kifinomult tárgy elvárásainak és évezzük a szerepet, amit ránk ró, mégpedig azt, hogy elegánsak legyünk és, ha át akarunk menni egy zebrán csak feltesszük a piros kesztyűs kezünket és megállnak az autók. Feltűnő és tekintélyt parancsoló tárgyak ezek, amiket tényleg a legszórakoztatóbb viselni, a váratlan reakciók miatt.

A Kreatimon első alkalommal lesz igazi vintage stand is, ami megerősíti az idő körforgását és az új tárgyakat is egy kicsit azon az idővonalon helyezi  el, amelyen mindannyian élünk a múlt és a jövő között.

Szólj hozzá!

- 1 nap

2012.11.29. 10:52 :: Kreatim

Nem mintha kötelező lenne előre tudni, hogy mit szeretnénk ajándékozni, de ez a kis adventi előkészület pont arra jó, hogy láthatóvá váljanak egyes trendek, tárgyak, alkotó folyamatok. Ne csak az „iparművészek”, vagy „alkotók”, „designerek” gyűjtőnéven nevezzük őket, hanem mire találkozunk, nagyjából ismerősként üdvözölhessük őket, vagy legalábbis felismerjük a tárgyaikat

Ebben a + - napi posztban kifejezetten textil munkákkal és alkotókkal fogunk megismerkedni.

Makrai Szonja 2006-ban még mint kommunikációs szakember vizsgálta a művészeti piacok helyzetét Magyarországon, akciókat szervezett és interjúkat készített az akkori design vásárok alakulásáról, emellett évek óta készít ékszereket. Előszeretettel használ hulladék anyagokat. Korábban molinóból láthattunk tőle ékserkllekciókat de a régi órák szerkezetei és fényképezőgépek darabjai is megjelentek a munkáiban. Most textilékszerekkel lep meg minket. A textilékszer önálló műfajnak tekinthető, bár Magyarországon a textilt nem tekintik igazi ékszer alapanyagnak, mégis sok művész dolgozik vele. Az újrastrukturálás egyik házilag is könnyen elérhető alapanyaga a textil, épp ezért fontos a DIY szemlélet szempontjából is. A textilek szinte végtelen mennyiségben és variációkban jelennek meg a kortárs tervezők munkáiban, textil ékszert viselni pedig azt jelenti, hogy egészen egyedi megoldást, a legkifinomultabb  és legérzékenyebb stílust és anyagot választani egy-egy alkalomra.amakrais.jpg

 Urbánfy Éva textiltervező művész, filc edényeiről ismert. Szerte a világon megtalálhatók tárgyai, amiket vásárokon és kiállításokon mutat be. A korábbi filc alapanyagot nemrégen váltotta fel a recycling szemlélet, és most használt textilekkel dolgozik a szalmakalapok struktúráját idéző saját technológiájával. Ezek az edények és táskák a „slow design” minden kritériumának megfelelnek. Lokális és low budget anyaghasználat, saját technológia és rengeteg kézi munka. Minden darab egyedi és megismételhetetlen. Aki kézbe veszi el kell, hogy gondolkodjon az alkotói folyamatok és az idő viszonyáról. A tárgykészítés teljes története lepereg a szemünk előtt és csodáljuk az újonnan létrehozott anyagstruktúrát. Ezek a tárgyak igazi élményt nyújtanak és lehetővé teszik a folyamatos szellemi kapcsolatot a környezetünkkel.

azurbánfyéva.jpg

Urbánfy Teri textil és bőrszakon végzett az Iparművészeti Főiskolán. A foltvarrás technikáját használja és ennek határait feszegeti. Selyem ékszerei is ennek a technikának a gyümölcsei, bár sok mindenről eszünkbe juthat a patchwork de ezekről az ékszerekről talán nem ez ugrik be először. Hihetetlen harmóniát sugároznak az anyagok és színek, ezzel teremtve meg az állandóság érzetét. Kicsit olyan mintha ismételnénk magunkat de szinte minden igazán jó alkotóról elmondható, hogy munkája nem időszakos, hanem az állandóságnak készül, hosszú évekre, évtizedekre oda és visszamenőleg. A trendek körforgásszerűen térnek vissza, más-más keretek és társadalmi viszonyok között de bizonyos technikák nem veszítenek a jelentőségükből. A patchwork több szempontból is jelentős és használata, művelése a társadalom minden csoportjára jellemző. Teri ékszereiben ennek a műfajnak minden jellegzetessége benne van, mint egy viselhető univerzumban. Mindig más fényben látjuk, mindig más színeket vélünk felfedezni rajtuk de bennük van több száz év globális hagyománya is.

azurbénfyteri.jpg 

Mogyorósi Timea lakberendezőként végzett és kezdetektől foglalkoztatja a re-és upcycling kérdése. Horgolt már mindenféle magnószalagból és nylonokból , amikkel idézte a 70-es évek tejeszacskóiból horgolt lábtörlőit, mint a tárgykultúra egy sajátos és jellemző korszakát.  Az elmúlt éveket Norvégiában töltötte, ahol reneszánszát éli a DIY és hétvégi piacokon saját készítésű tárgyaikat árulják a készítők. Ez már itthon is bejáratott kereskedelmi forma, azonban még mindig nem jellemző az, hogy a saját környezetünkbe bátran beavatkozzunk. Timi most újrahasznosított, horgolt textil tároló edényekkel jelentkezik, amik környezetében felhalmozódott ruhákból készülnek. A képen látható tárgyak éppen nem saját, hanem holland gyártású, készen vásárolt újrahasznosított textil fonalból készültek, ami egyre leterjedtebb Európa üzleteiben. A legváltozatosabb színekben és méretekben lehet gondolkodni arról, hogy mi magunk melyik elhasznált ruhánkból tudnánk olyan tárgyat készíteni, ami megfelel a kor enteriőrtervezői elvárásainak, illetve elsősorban saját magunknak.

amogyorósi.jpg

A múlt darabjainak összeillesztése a Random Varroda célja is, megpróbálnak egyedi darabokból, különböző időket megjelenítő ruhadarabokból szériát gyártani, ráadásul nyilvánosan. Ebben az írásban minden textiles művész az újrastrukturálás mellett tette le a voksát. A Random Varroda nevéből adódóan is véletlenszerű párosítással helyezi egymás mellé a rég- és közelmúlt darabjait. Lehetővé teszi az idősíkok, vagy jelentések szórakoztató keveredését azáltal, hogy a különböző társadalmi csoportok és funkciók attribútumai felcserélődnek. Mindezt nyilvános workshopokon bárki gyakorolhatja velük és a múlt darabjai/ruhadarabjai, emlékei, stílusai egy egyszerű összeillesztéssel teljesen új kontextust teremtenek. A Kreatimon is nyitott műhellyel várják az érdeklődőket.

arandom.jpg

A XXI. század trendjeit az egyéni elképzelések és igények határozzák meg. Ez nem csak napjainkra jellemző, hanem talán mindig is így volt. Talán ezért is nehéz a múzeumok dolga, amikor a mai értékeket kell meghatározni, hiszen az egyedi, rendelésre készült darabokról azt tartjuk, hogy a legértékesebbek, viszont a tömegtermelt és széria darabok jellemzőbbek és ugyanolyan értékesek lehetnek a jövő számára. Miért jók az egyedi megrendelésre készült darabok? A ruhák nem kicsik és nem nagyok, hanem pont akkorák, amekkorára szükség van, hiszen méretre készülnek.  A bútorok pont akkorák és pont olyan anyagból készülnek amilyet választottunk és pont olyan funkciót látnak el, amilyet rendeltünk, stb. Egy ilyen darabot sokáig használunk, gyerekeinkre, unokáinkra hagyjuk, amivel az ő dolgukat nehezítjük meg, hiszen túl jó minőségűek ahhoz, hogy egyszerűen meg lehessen tőlük válni… Miért jó a széria? Mert jelen idejű jel a városban, vagy a világban, érthető, leolvasható. Kommunikatív, a kor szellemét tükrözi, emellett a technikai fejlettséget is jól mutatja, ami a saját korunkban való részvételt reprezentálja, később újrahasznosítható lesz. Napjainkban mindkét irány működik és elfogadott, jól ötvözhető... mai kiemelt témánk a textil szempontjából az adja az érdekességét, hogy a tömegtermelés által felhalmozódott ruha mennyiség adja a kézművesség és egyediség, méretre szabhatóság alapanyagát, így alakul ki korunk háttéripari szimbiózisa. Ipar-művészet...

 

Szólj hozzá!

Telik-múlik

2012.11.29. 08:09 :: Kreatim

Telnek múlnak a napok és nem léptünk előre a Kreatim naptárunkban de most kikapcsolódásként vessünk egy pillantást azokra a művészekre akikkel személyesen is találkozhatunk december 9-én!

Itt lesz velünk Pongrácz Farkas, aki Plümo lámpájának fejlesztésére 2010-ben Moholy ösztöndíjat kapott. Mi is a beszámoló kiállítás alkalmával láthattuk először, de azóta is egyik kedvenc design tárgyunk. Hogy miért? Műanyagból készül, ami lehetővé tesz minden típusú anyagkörforgást. Egyszerű de átgondolt formája miatt, amelyből egy mozdulattal lámpa búrát hajtogathatunk, vagy sík lappá visszahajtva feltekerhetjük és elrakhatjuk, vagy vihetünk magunkkal költözéseink során. A design állandóságát érezhetjük a fényében és mind csomagolása, mind grafikai megjelenése Farkas munkája, így teljesen egységes arculattal kerül a közönség elé. Azok között, akik kedvelik a Kreatimot, egy Plümo-t sorsolunk ki, ami igazi design ajándék lehet egy karácsonyfa alatt, vagy már alatta lehet kibontani az ajándékokat és olvasni a jó könyveket a nyugodt ünnepi estéken!

plümo.jpg

Antoni Rozália az egyik legnagyobb ma élő játék és bábtervező. Klasszikus kesztyűbábjait mindenki ismeri, mégis időről időre megjelenik egy-egy új figura, ami arról tanúskodik, hogy a tervezőnő szeretete a játékok iránt töretlen és kiállja az idő próbáját.  Egyszerű geometrikus formái olyan egyszerű nyelvet alakítottak ki, amit a gyerekek értenek a legjobban. Nagyon letisztult formavilága inspirálja a legkisebbeket és a felnőtteket is. Több generáció nőtt már fel az általa tervezett bábuk és játékok között, de a mai gyerekek is ugyanolyan örömmel választanak a klasszikus mesehősök és a kis alvóbabák közül.  A Kreatim számára fontos szempont, hogy minden generáció bemutatkozhasson de az a legfontosabb, hogy minden generáció találjon is magának valami fontosat a vásáron, illetve a meglepetés igazi öröm legyen minden családtag számára.

antoni.jpg 

Kecskés Orsi  tárgyai olyan érzést keltenek, mintha átmenetet képeznének az ékszer és az objektek között. A legfegyelmezettebb, legvisszafogottabb fülbevalóiról is az az első gondolatunk, hogy ez nem is egyszerű ékszer, hanem egy olyan tárgy, amit komolyan kell vennünk. Ötvösként olyan kiskanalakat is készít, amelyek viszont tényleg az objektek, akár a használati tárgyak felől közelítenek az ékszerek felé. Szinte zavarba ejtő ez a határterület, ami kirajzolódik a munkáiban, mert át kell értelmeznünk kicsit mind az ékszerekről, mind a kisebb személyes tárgyainkról alkotott képünket. Ez  a szemlélet azonban meg tudja teremteni saját helyét az ötvösök és ékszertervezők diskurzusában.akecskés.jpg

Zsabokorszky Lili Meteor ékszere 2012-ben az Év ékszere pályázaton Közönségdíjat kapott. Ezüst és lávakő társításával készült olyan minimal designt alkalmazva, ami a legelegánsabbak közé sorolja az ékszert. Mi azonban most azt a fülbevalóját mutatjuk meg, amit mindenkinek személyesen alakít a füle méretére és nem klasszikus ékszerek, hanem inkább a piercingek világát idézi. Úgy lehet piercinget viselnünk, hogy nem kell kilukasztani hozzá a fülünket, és a kis tárgyak nem csak szép felületük és élénk színeik miatt érdekesek, hanem pont a XXI. századi városi életre szabottan mégis organikusan illeszkednek hozzánk. Diszkréten vannak jelen és megadják a lehetőséget arra, hogy az ékszerviselés ne reprezentáció, hanem teljesen személyes élmény legyen.

azsabokorszky.jpg

Gondán Gertrúd tárgyai az üveget, mint anyagot láttatják elsősorban. Úgy érezzük, hogy egy átlátszó könnyen gyúrható, alakítható anyaggal van dolgunk, amit kedvünk lenne tovább gyúrni. Elfogadjuk a kész tárgyat, aminek funkciója van de olyan könnyeden indulnak, mozdulnak tovább a formák, mintha megtehetnénk, hogy tovább dolgozzunk rajta. Az üveg megmunkálás közben lágyan alakítható, folyékony anyag, ami kihűlve szilárdul meg és válik törékennyé. Gondán Gertrúd üvegtárgyai olyanok, mintha mindig mozgásban lenne az anyag és ettől válnak a környezet élő és organikus részévé. Akinek még nincs igazi üvegélménye, feltétlenül pótolja és egy olyan anyagot fog megismerni, ami annál több élményt nyújt, minél több arcát ismerjük meg…

agondán.jpg

Már csak 11 nap van a Kreatimig...

Szólj hozzá!

TITKOS ZUGOK AZ ÚJRANYITÓ ÁTRIUMBAN

2012.11.26. 06:39 :: Kreatim

Ma nyit az Átrium Film-Színház! A Kreatim új helyszínébe első látásra beleszerettünk, és ez nem véletlen!

Szólj hozzá!

Címkék: Átrium új helyszín

KREATIM ADVENTI NAPTÁR

2012.11.25. 21:49 :: Kreatim

December 9-én Kreatim az Átrium Film-Színházban. A mi adventünk elég rövidnek tűnik de ezért elkezdjük előbb, mint afféle felkészülést az ünnepi készülődésre és az előttünk álló két hétben igyekszünk bemutatni azokat a művészeket, akikkel a vásárban találkozni lehet. Minden nap egy újabb kis poszt, mint egy ablak a kalendáriumban újabb ajándékként mutat meg 4-5 művészt és csak egy pillantást vetünk a munkájukra, hogy kedvet csináljunk a velük való találkozáshoz.

A művészeket véletlenszerűen válogatjuk egymás mellé, azonban érdemes figyelni, mert a bejegyzések igazi ajándékokat is rejthetnek. Azok között, akik kedvelik a Kreatim blog bejegyzéseit és kedvelik a facebook oldalunkat (www.facebook.com/kreatimdesign) kisorsolunk egy-egy eredeti ajándéktárgyat a művészeink felajánlásából. Senki nem maradhat karácsonyi ajándék nélkül!

November 25. vasárnap


Az első megnyerhető adventi ajándékunk alkotója Szilágyi Csilla üvegtervező művész. Az üveg az egyik olyan anyag, amely folyamatosan újrahasznosítható, újraolvasztható és az eltört darabokból mindig új és új formák alakíthatók ki. Csilla metszett ólomkristály táljait jól ismerhetjük a különböző kiállításokról, hiszen olyan hagyományos technikáról van szó, amelybe ő saját motívumrendszerét vitte bele úgy, hogy közben a mesterséget is gyakorolja. Táljai mellett érdekes ékszerek jelennek meg, amelyek csillagporként veszik körbe a nagyobb tárgyakat és a hasonlat nem is sántít annyira, hiszen tényleg a kristály edények törött darabjaiból készülnek. Akinek sikerül kitalálni, hogy melyik a leghíresebb magyar kristály márka, amelynek darabjait használja Csilla, az megnyerheti az itt látható brosst! 

aszilágyicsill_1.jpg

Szólj hozzá!